Regulaminy i ochrona małoletnich

Regulamin Ośrodka Relaks

Niniejszy regulamin stanowi umowę pomiędzy firmą SIGP Sp. z o.o., NIP: 5532518415, REGON: 361565805, a osobą korzystającą z usług Ośrodka.

Regulamin dotyczy obiektów noclegowych w 34-312 Międzybrodzie Żywieckie, ul. Beskidzka 42 oraz Międzybrodzie Bialskie, ul. Sportowa 20

  1. SIGP Sp. z o.o – operator Ośrodka Relaks zwany jest w dalszej części Regulaminu – Ośrodkiem.  Osoba korzystająca – Gościem bądź Klientem.
  2. Gość zgadza się z warunkami niniejszego Regulaminu (umowy) w chwilą wpłacenia zadatku lub dokonania potwierdzonej rezerwacji. Potwierdzenie rezerwacji może mieć formę mailowego potwierdzenia.
  3. Na terenie Ośrodka Wypoczynkowego Relaks mogą przebywać tylko osoby, które opłaciły pobyt w ośrodku.
  4. Na terenie ośrodka obowiązuje cisza nocna od godziny 22.00 do 6.00. Osoby przebywające na terenie obiektu zobowiązują się nie zakłócać ciszy nocnej oraz spokojnego pobytu innych gości. Pracownicy ośrodka są uprawnieni do odmowy dalszego świadczenia usług osobie, która narusza tę zasadę, a ośrodek ma prawo nałożyć na Gościa karę finansową zgodnie z pkt.7
  5. Zabronione jest zakłócanie spokoju na ośrodku również poza godzinami ciszy nocnej, przykładowo poprzez odtwarzanie głośnej muzyki, wulgarne i głośne zachowanie itp.
  6. Goście przebywający na terenie Ośrodka zobowiązują się stosować do poleceń pracowników Ośrodka w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku pobytu Gości.
  7. W przypadku rażącego naruszania postanowień niniejszego Regulaminu, w szczególności w przypadku zakłócania pobytu innym Gościom, naruszania nietykalności innych Gości bądź pracowników Ośrodka, niestosowaniem się do próśb pracowników Ośrodka, niszczenie mienia Ośrodka, Gość może zostać obciążony karą umowną w wysokości 1500 zł oraz może zostać wydalony z terenu Ośrodka.  
  8. Doba hotelowa trwa od godziny 15.00 do godziny 11.00 dnia następnego. Zatrzymanie domku lub pokoju po godzinie 11.00, w tym pozostawienie w nim rzeczy osobistych osoby korzystającej z usług Ośrodka, jest traktowane jako przedłużenie pobytu o kolejną dobę, za którą naliczona zostaje opłata zgodna z cennikiem Ośrodka. Przedłużenie doby jest możliwe tylko za zgodą Ośrodka.
  9. Ośrodek może pobrać kaucję zwrotną na poczet pobytu w wysokości 500 - 1500 zł.
  10. Gość zobowiązany jest rozliczyć się z wyposażenia domku zgodnie z wykazem oraz ponosi pełną odpowiedzialność materialną za uszkodzenia, zniszczenia lub brak wyposażenia oddanego w użytkowanie na czas pobytu. W przypadku szkody wyrządzonej przez Gości będzie pobierana opłata za zniszczone przedmioty, według aktualnie obowiązujących cen rynkowych powiększonych o koszty związane z zakupem, transportem, montażem. W przypadku dokonanie zniszczeń w pokoju/domku lub na terenie Ośrodka, Ośrodek może zatrzymać kaucję oraz obciążyć Gościa kosztami powyżej wartości kaucji.
  11. Formalności związane z meldunkiem i opłatą pobytu dokonuje się w dniu przyjazdu
  12. Wczasowicze mogą przyjmować gości na terenie ośrodka od godziny 8.00 do 22.00 po uprzednim zgłoszeniu w recepcji.
  13. Zabronione jest palenia wewnątrz domków i pokoi oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie.
  14. Ośrodek za rzeczy zaginione w czasie pobytu nie ponosi odpowiedzialności.
  15. Ośrodek posiada bezpłatny i niestrzeżony parking. Przy każdym domku, Gość może korzystać z jednego miejsca parkingowego.
  16. Grillowanie na terenie Ośrodka jest możliwe tylko za zgodą Ośrodka.
  17. We wszystkich sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem decyduje Właściciel Ośrodka.
  18. W przypadku zostawienia rażącego nieporządku po pobycie Gości, Ośrodek może nałożyć karę w wysokości 500 zł za dodatkowe sprzątanie
  19. Pobyt zwierząt na terenie Ośrodka możliwy jest tylko za zgodą Ośrodka i jest płatny
  20. Osoby korzystające z Ośrodka zobowiązują się do wyrzucania śmieci w miejscach do tego wyznaczonych na terenie Ośrodka.
  21. Po zakończeniu pobytu domek lub pokój odbiera upoważniony do tego pracownik ośrodka.  
  22. Dokonując rezerwacji Klient godzi się na waruni niniejszego regulaminu oraz akcetuje również regulaminy rezerwacji, znajdujące się poniżej                                                                                                                   

WSTĘPNE REZERWACJE - Ośrodek Relaks

  1. Gość może dokonać wstępnej rezerwacji na pobyt grupowy z odpowiednim wyprzedzeniem i podaniem orientacyjnej ilości osób zakwaterowanych. 
  2. Wstępna rezerwacja jest ważna 6 miesięcy.
  3. W przypadku braku kontaktu po 6 miesiącach ze strony osoby rezerwującej wstępna rezerwacja jest anulowana automatycznie.

REZYGNACJA Z REZERWACJI – Ośrodek Relaks

  1. Strony przewidują możliwość rezygnacji z dokonanej rezerwacji. Oświadczenie o rezygnacji z rezerwacji należy złożyć korzystając z podanych wyżej adresów i telefonów.
  2. W przypadku wycofania rezerwacji na więcej niż 28 dni przed planowanym dniem przyjazdu Ośrodek zwraca całość wpłaconej kwoty.
  3. W przypadku wycofania rezerwacji na mniej niż 28 dni przed planowanym dniem przyjazdu Ośrodek nie zwraca wpłaconej zaliczki.
  4. Anulowanie rezerwacji na mniej niż 7 dni przed planowanym przyjazdem jest równoznaczne z obowiązkiem uiszczenia całości należności za pobyt.
  5. W pozostałych przypadkach (w tym także w przypadku skrócenia lub przerwania uzgodnionego pobytu) opłata nie zostanie zwrócona. Na umotywowany pisemny wniosek Gościa, Dyrektor ośrodka może, w indywidualnie uzasadnionych przypadkach przyznać Gościowi zwrot dokonanej wpłaty w całości bądź w części.
  6. Jeżeli Gość nie zawiadomił Ośrodka o opóźnieniu swojego przyjazdu, to jego niestawienie się w Ośrodku do godz. 7:00 rano dnia następnego po dniu rozpoczęcia planowanego pobytu jest równoznaczne z rezygnacją z pobytu i obciążeniem Gościa całością należności za pobyt.

Dokonanie rezerwacji potwierdzonej wpłatą zadatku lub zaliczki jest równoznaczne z akceptacją powyższego regulaminu

 

Regulamin pobytu zwierząt

Ośrodek Relaks umożliwia pobyt gości wraz ze zwierzętami domowymi, z zastrzeżeniem warunków regulaminowych. Podczas dokonywania rezerwacji pobytu należy poinformować o przyjeździe ze zwierzęciem. Zakwaterowanie gości ze zwierzętami możliwe jest jedynie w wyznaczonych pokojach/ domkach.

Goście przebywający w Ośrodku zobowiązani są do przestrzegania naszego regulaminu.

Regulamin pobytu zwierząt na terenie ośrodka:

  1. W hotelu mogą przebywać tylko zwierzęta domowe (psy nieagresywne i koty).
  2. Koszt pobytu każdego zwierzęcia w hotelu wynosi 40 zł/doba
  3. Zwierzęta powinny być trzymane w pokojach właścicieli.
  4. Psy muszą być wyprowadzane na smyczy, pod opieką właściciela bądź osoby upoważnionej.
  5. Obowiązuje zakaz wprowadzania zwierząt do restauracji, dozwolone jest to tylko w szczególnych przypadkach za zgodą recepcji.
  6. Zwierzęta bezwzględnie nie mogą spać lub wypoczywać na kanapach, łóżkach lub dywanach znajdujących się w domku lub pokoju.
  7. Zwierzęta na czas pobytu muszą posiadać własne legowisko.
  8. Jeżeli pościel, dywan, narzuta w pokoju, w którym przebywa zwierzę zostanie zabrudzone (sierść, błoto) lub uszkodzona, właściciel jest zobowiązany do poniesienia kosztów związanych z zakupem nowego wyposażenia, które zostało uszkodzone. Koszt danych przedmiotów będzie ustalany indywidualnie w zależności od uszkodzonia.
  9. Właściciele psów są zobowiązani do sprzątania nieczystości pozostawionych przez psy na terenie oraz w otoczeniu hotelu.
  10. Właściciele kotów muszą posiadać kuwetę z piaskiem i opróżniać ją do plastikowej torby, którą następnie będą wyrzucać do kosza na śmieci wyznaczonego przez pracownika obiektu.
  11. Właściciel zwierzęcia powinien posiadać aktualną książeczkę szczepień zwierzęcia i okazać ją na prośbę personelu.
  12. Żadne ze zwierząt nie powinno być pozostawione samo w pokoju, jeżeli w tym czasie zakłóca spokój innych gości i nie dłużej niż 20 minut.
  13. Wszystkie szkody w mieniu obiektu bądź mieniu innych gości spowodowane przez zwierzęta będą wyceniane przez właściciela obiektu, a ich kosztami będą obciążeni właściciele.
  14. Za niepoinformowanie obsługi obiektu o posiadaniu zwierzęcia w pokoju, może zostać nałożona kara w wysokości 200zł/ za pobyt, plus koszt pobytu zwierzęcia.

 

Psy uważane za agresywne:

  • amerykański pit bull terrier,
  • pies z Majorki (perro de presa mallorquin),
  • buldog amerykański,
  • dog argentyński,
  • pies kanaryjski (perro de presa canario),
  • tosa inu,
  • rottweiler,
  • akbash dog,
  • anatolian karabash,
  • moskiewski stróżujący,
  • owczarek kaukaski.

KLAUZULA INFORMACYJNA:

KLAUZULA INFORMACYJNA

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej: „RODO”), chcielibyśmy przekazać Pani/u kilka ważnych informacji.

 

  1. ADMINISTRATOR DANYCH.

Administratorem danych osobowych jest SIGP sp. z o.o., pod adresem ul. Wczasowa 22, 34-312 Międzybrodzie Bialskie, NIP: 5532518415, reprezentowanym przez Karola Strąg – prezesa spółki (dalej „SIGP”),, tel. 602 55 22 00, e-mail: kontakt@miedzybrodzie.net.pl (dalej: „Administrator”).

 

  1. PODSTAWA PRAWNA PRZETWARZANIA.

Przetwarzamy Pani/a dane oraz dane Pani/a dziecka, ponieważ udzielił/a nam Pan/i w tym celu zgody (art. 6 ust. 1 lit. a oraz art. 9 ust. 2 lit. a RODO). W przypadku dokonania rezerwacji przez Administratora, podstawa prawną przetwarzania danych osobowych Pana/i oraz Uczestnika będzie także fakt, iż jest to niezbędne do wykonania umowy lub podjęcia działań związanych z zawarciem umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Przetwarzanie danych jest również niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c RODO), który polega na archiwizacji w zakresie niezbędnym do wykonania obowiązków prawnych, w szczególności przepisów prawa podatkowego, prawa o rachunkowości. Podstawą prawną przetwarzania danych Pani/a oraz Uczestnika jest również prawnie uzasadniony interes Administratora (art. 6 ust. 1 lit. f oraz art. 9 ust. 2 lit. f RODO), który polega na ewentualnym ustaleniu, dochodzeniu lub obronie roszczeń. Przetwarzamy dane, ponieważ jest to także niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, a osoba ta jest prawnie niezdolna do wyrażenia zgody (art. 9 ust. 2 lit. c RODO)

  1. ODBIORCY DANYCH.

Odbiorcami Pani/a danych mogą być nasi pracownicy, podmioty z nami współpracujące takie, jak np. współorganizatorzy, podmioty realizujące wysyłki, dostawcy usług hostingowych, jak również nasi goście odwiedzający naszą siedzibę oraz każdy kto odwiedzi naszą stronę www.

  1. ŹRÓDŁO DANYCH.

Pani/a dane w zakresie wizerunku mogą być pozyskane zarówno od Pani/a, jak i od osób trzecich podczas świadczenia usługi noclegowej organizowanego przez Administratora.

  1. PRZEKAZYWANIE DANYCH POZA OBSZAR EOG.

Informujemy, że nie zamierzamy przekazywać Pani/a danych osobowych do państwa trzeciego (przez państwo trzecie należy rozumieć kraje spoza UE i EOG). Jednak w przypadku przekazania Pani/a danych do państw trzecich, będziemy stosować odpowiednie instrumenty prawne zapewniające bezpieczeństwo Pani/a danych.

  1. OKRES PRZETWARZANIA DANYCH.

W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody, dane będą przechowywane do czasu realizacji celu, do którego zostały zebrane lub do czasu cofnięcia przez Panią/a zgody. W przypadku zawarcia umowy na rezerwację usługi noclegowej z Administratorem, dane będą przechowywane przez czas trwania umowy, a po rozwiązaniu umowy, przez czas niezbędny do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Dane przetwarzane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Administratora, mogą być również przetwarzane do czasu wniesienia sprzeciwu.

  1. PRZYSŁUGUJĄCE PRAWA.

Ma Pan/i prawo dostępu do danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, przeniesienia danych. Może Pan/i również zgłosić sprzeciw w dowolnym momencie, z przyczyn wskazanych w art. 21 RODO. Ma Pan/i prawo wnieść skargę do organu nadzorczego (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), w przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu danych przez Administratora. Może Pan/i cofnąć wyrażoną zgodę/y w dowolnym momencie, co jednak nie wpłynie na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie wyrażonej zgody przed jej cofnięciem.

Nie podejmujemy zautomatyzowanych decyzji i nie stosujemy profilowania w odniesieniu do danych Uczestnika. Podanie danych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie:

- w zakresie danych zawartych w rezerwacji – uniemożliwi dokoniania rezerwacji na usługję noclegową przez Administratora oraz jest warunkiem zawarcia umowy na usługę noclegową organizowaną przez Administratora;

- w zakresie wizerunku - uniemożliwi umieszczanie wizerunku w celu promocyjno-marketingowym, poprzez publikację na stronie internetowej, na profilach portali społecznościowych, w prasie i telewizji oraz w materiałach promocyjnych Administratora.

 

PROCEDURY OCHRONY DZIECI W OW RELAKS

 

Preambuła  

 

Mając na uwadze treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia, OW RELAKS przyjmuje niniejszy dokument jako wzór zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w obiekcie dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom. 

Politykę ochrony dzieci w naszym obiekcie będziemy realizować poprzez niniejsze zasady.

 

  1. Obiekt prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie. 
  2. Obiekt uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych. 
  3. Obiekt w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie. 
  4. Obiekt zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje. 
  5. Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest identyfikacja dziecka przebywającego w obiekcie i jego/jej relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w obiekcie. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w obiekcie.  

 

Procedura w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

  1. Zawsze, kiedy jest to możliwe, należy dokonywać identyfikacji dziecka i jego/jej relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w obiekcie.
  2. W sytuacjach nietypowych i/lub podejrzanych, wskazujących na możliwe ryzyko krzywdzenia dziecka, identyfikacja jest obowiązkowo przeprowadzana przez pracownika recepcji. Przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia znajdują się w Załączniku nr 1.
  3. Aby dokonać identyfikacji dziecka i jego/jej relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w obiekcie, należy:
    1. Zapytać o tożsamość dziecka oraz o relację dziecka w stosunku do osoby, z którą przybyło do obiektu lub w nim przebywa. W tym celu można poprosić o dokument tożsamości dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem w obiekcie. Wykaz przykładowych dokumentów został wskazany w przypisie poniżej. W przypadku braku dokumentu tożsamości można poprosić o podanie danych dziecka (imię, nazwisko, adres, numer PESEL)[1].
    2. W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo dziecka i osoby dorosłej należy zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz dziecko. Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i dzieckiem znajduje się w Załączniku nr 2.
    3. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, należy zapytać, czy posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców na wspólny wyjazd osoby dorosłej z dzieckiem (np. pisemne oświadczenie)[2].
    4. Jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców, należy poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie dziecka w obiekcie z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą rodziców/opiekunów prawnych.
  4. W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej co do okazania dokumentu dziecka i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu dzieciom korzystającym z Obiektu bezpieczeństwa i została opracowana w porozumieniu z organizacjami pozarządowymi działającymi w tym przedmiocie.
  5. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
  6. W przypadku gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia dziecka, należy dyskretnie powiadomić przełożonego i pracowników ochrony (o ile są w tym czasie na terenie obiektu). Aby nie wzbudzać podejrzeń, można np. powołać się na konieczność skorzystania ze sprzętów na tyłach recepcji, prosząc osobę dorosłą, aby poczekała wraz z dzieckiem w holu, restauracji lub innym miejscu.
  7. Od momentu kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości, zarówno dziecko, jak i osoba dorosła powinni być pod stałą obserwacją personelu i nie zostawać sami.
  8. Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji, podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień.
  9. W przypadku gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się procedurę w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka.  
  10.  W przypadku gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są pracownicy innych działów obiektu np. serwis sprzątający, obsługa pokoi, pracownicy baru i restauracji, strefy relaksu, ochrony i in., powinni oni o tym niezwłocznie zawiadomić przełożonego, który zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań. 
  11. W zależności od sytuacji i miejsca przełożony weryfikuje, na ile podejrzenie krzywdzenia dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję. 

 

Procedura w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka

  1. Mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w obiekcie jest krzywdzone, należy niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia (pracownik/przełożony). Jeśli zawiadamiającym jest pracownik, jednocześnie o zdarzeniu informuje swojego przełożonego.
  2. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
    1. dziecko ujawniło pracownikowi obiektu fakt krzywdzenia, 
    2. pracownik zaobserwował krzywdzenie, 
    3. dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej.
  3. W tej sytuacji należy uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie się z obiektu. 
  1. W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania[3] osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji należy trzymać tę osobę pod nadzorem dwóch pracowników w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości.
  2. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko powinno przebywać pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji. 
  3. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji. 
  4. Po odbiorze dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji. 
  5. Po interwencji należy opisać zdarzenie w dzienniku zdarzeń lub innym dokumencie przeznaczonym do tego celu.

Zatrudnianie osób do pracy z dziećmi

  1. Wszystkie osoby pracujące z dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości żadnego dziecka. 
  2. Każdą osobę zatrudnianą przez Obiekt do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i opieką nad dziećmi należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym[4]. Sprawdzenie osoby w Rejestrze odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze z dostępem ograniczonym, który następnie wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Sprawdzenie należy powtarzać co roku. Zakres danych osobowych niezbędnych do sprawdzenia osoby w Rejestrze znajduje się w Załączniku nr 3. 
  3. Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi, w tym osoby, które mogą mieć potencjalny kontakt z dziećmi, powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko dzieciom – Załącznik nr 4.

Słowniczek:

Na potrzeby tego dokumentu zostało doprecyzowane znaczenie poniższych pojęć: 

  1. Dziecko to każda osoba poniżej 18 roku życia.
  2. Obca osoba dorosła to każdy człowiek powyżej 18 roku życia, który nie jest dla dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym. 
  3. Krzywdzenie dziecka oznacza popełnienie na jego szkodę przestępstwa.
  4. Przestępstwo na szkodę dziecka – na szkodę dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np. Wykorzystywanie seksualne z art. 200 kodeku karnego[5]). Z uwagi na specyfikę obiektów turystycznych, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie będą przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość - art. 200a kk).
  5. Pracownikiem zatrudnionym do pracy z dziećmi, którego należy sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, jest każda osoba przyjęta do wykonywania tego typu obowiązków, w tym osoba zatrudniona w oparciu o umowę cywilnoprawną, praktykant, stażysta i wolontariusz, niezależnie od obywatelstwa i wieku tej osoby. 

 

Załącznik nr 1: Przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia lub wskazywać na krzywdzenie dziecka

 

UWAGA! Wystąpienie niektórych wskaźników nie oznacza automatycznie, że dochodzi do wykorzystywania małoletniego. Ważne jest, żeby zachować czujność i zwracać uwagę na sytuacje, które mogą wzbudzić niepokój. Sytuacją niepokojącą będzie również taka, w której relacja osoby dorosłej i dziecka nie wydaje się swobodna i opiekuńcza.

RECEPCJA 

Gość nie chce podać swoich danych osobowych ani danych dziecka.  

Gość zabiera dziecko bezpośrednio do pokoju, sprawia wrażenie jakby nie chciał, żeby dziecko nawiązało kontakt z osobą pracującą w recepcji. 

Gość oświadcza, że nie ma dokumentów swoich i/lub dziecka; nie chce udzielić wyjaśnień.  

Gość, który melduje się z dzieckiem, zaprasza inne osoby, które nie są gośćmi obiektu (osoby takie mogą pojawiać się na krótki czas). 

Gość płaci gotówką albo kartą prepaid. Płaci codziennie (nie wie, na ile się zatrzyma) albo prosi kogoś innego, żeby opłacił nocleg.

Gość wynajmuje pokój na godziny albo nie na cały dzień; lub wynajmuje pokój na bardzo długi okres. 

Gość przywozi ze sobą gadżety czy przedmioty, które mogą być przekazywane dzieciom jako prezenty. 

Gość, który przyjeżdża z dzieckiem, nie ma bagażu albo przyjeżdża z bardzo małym bagażem (podręczna torba/aktówka).  

Gość pojawia się w obiekcie z dzieckiem, z którym wcześniej nie meldował się w recepcji. 

Gość zachowuje się wobec dziecka w sposób nacechowany seksualnie, a relacja między osobą dorosłą a dzieckiem nie wydaje się naturalna i opiekuńcza.

Gość z dzieckiem wynajmuje pokój, w którym jest mniej łóżek niż meldowanych osób – np. łóżko małżeńskie. 

Dziecko jest ubrane w sposób nieodpowiedni do pogody albo nieadekwatny względem osoby dorosłej, z którą przyjechało do obiektu. 

Podczas rejestracji dziecko wydaje się niespokojne, zestresowane czy zmuszone do przebywania w obiekcie z osobą dorosłą. 

Dzieci sprzedające drobne przedmioty albo żebrzące pod obiektem.

Dziecko przychodzi do obiektu późno w nocy lub w czasie, kiedy powinno być w szkole. 

Dziecko nie wie, gdzie jest albo pytane o cel podróży podaje niespójne odpowiedzi. 

RESTAURACJA i BAR 

Gość przychodzi do baru lub restauracji z dzieckiem, z którym nie był zameldowany w obiekcie. 

Osoby z zewnątrz, niezameldowane w obiekcie, zdają się szukać klientów i coś im oferować (możliwe, że będą chciały pośredniczyć w przekazaniu kontaktów do dzieci). 

Gość dopytuje się o usługi seksualne dla dorosłych, w tym z młodymi osobami (np. zasłyszana rozmowa w barze czy restauracji). 

Nastolatki czekają przy stole albo w barze na osobę dorosłą, która je odbiera i nie wydaje się ich rodzicem czy opiekunem (możliwe, że jest to klient, sutener albo handlarz ludźmi). 

Dzieci, które wydają się być bez opieki, proszą o jedzenie, napoje czy pieniądze. 

Wymiana gotówki pomiędzy osobą dorosłą a dzieckiem (wymiana może budzić podejrzenie przekazywania wynagrodzenia za usługi).  

Dzieci wydają się niespokojne, zdenerwowane i unikają kontaktu wzrokowego. 

Podczas pobytu osoba dorosła i dziecko nie przychodzą do sali na śniadanie.

Osoba dorosła zachowuje się w sposób nacechowany seksualnie wobec dziecka – nie jest to naturalna i opiekuńcza relacja. 

Dorosły podaje dziecku alkohol.

SŁUŻBA PIĘTER 

Wywieszka “Nie przeszkadzać” ciągle widoczna na drzwiach pokoju, w którym przebywają dzieci. 

Brak zgody na sprzątanie pokoju przez cały pobyt gościa[6].

Dużo banknotów/gotówki zauważonych w pokoju (może świadczyć o nielegalnych płatnościach). 

Dzieci pozostawione bez opieki przez długi czas w pokoju lub w ogóle nie wychodzą z pokoju (np. donoszone jest im jedzenie). 

Zauważone w pokoju w dużej liczbie komputery, telefony komórkowe, czytniki do kart płatniczych. 

Osoba dorosła i dzieci nieczęsto wychodzą z pokoju, prawie wcale nie wychodzą albo wychodzą tylko w godzinach, kiedy mało gości przemieszcza się po obiekcie. 

W pokoju znajdują się ubrania dziecięce albo zabawki, mimo że dziecko nie zostało zameldowane w obiekcie. 

Osoby dorosłe, które nie są gośćmi obiektu, przebywają w lobby, zdają się obserwować okolicę i kontaktują z gościem obiektu, który przyjechał z dzieckiem. 

Zauważona duża ilość alkoholu albo narkotyki w pokoju, w którym osoba dorosła zameldowała  się z dzieckiem. 

W pokoju, w którym osoba dorosła zameldowała się tylko z dzieckiem/dziećmi, znajdują się prezerwatywy etc. zostawione w widocznym miejscu.

 

Załącznik nr 2: Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i z dzieckiem podczas identyfikacji

Podczas rozmowy z osobą dorosłą należy zachować spokój, być uprzejmym 
i cierpliwym. 

Na początku rozmowy warto poinformować osobę dorosłą, że w [obiekcie/hotelu/sieci hoteli] obowiązują procedury ochrony dzieci i w związku z tym pracownik może zadać dodatkowe pytania w celu weryfikacji danych dziecka lub relacji łączącej go z dorosłym.  

Mogą zaistnieć sytuacje, w których osoba dorosła będzie czuła się niekomfortowo, wyrazi swój sprzeciw albo niezadowolenie. NIE MUSI to oznaczać, że jest ona potencjalnym przestępcą. 

 

Przykład rozmowy z klientem:

«W naszym obiekcie obowiązują procedury ochrony dzieci, w związku z tym, w momencie rejestracji prosimy o przedstawienie dokumentów tożsamości wszystkich osób będących gośćmi. Czy dziecko ma przy sobie dokument tożsamości?» (legitymacja, paszport, inne).

Jeżeli dziecko nie posiada dokumentu lub po jego sprawdzeniu, nie ma pewności, że osoba dorosła jest prawnym opiekunem dziecka, możemy zadać poniższe pytania, które pomogą określić sytuację:

 

  • Jak nazywa się dziecko, ile ma lat?
  • Czy jest Pan/Pani prawym opiekunem dziecka? lub Czy dziecko jest z Panem/ Panią spokrewnione? Czy ma Pan/Pani dokument uprawniający do sprawowania opieki nad dzieckiem? 
  • Czy ma Pan/Pani zaświadczenie od opiekunów dziecka, że przebywa ono pod Pana/Pani opieką? 
  • Czy ma Pan/Pani telefon do opiekunów dziecka, żebyśmy mogli to potwierdzić?
  • W jakim celu podróżuje Pan/Pani z dzieckiem?

 

Przykładowa rozmowa z dzieckiem: 

  • Jak się nazywasz, ile masz lat? Gdzie mieszkasz?
  • Kim jest osoba, z którą przyszedłeś/przebywasz/podróżujesz?
  • Czy znacie się dobrze z tym Panem/Panią?
  • Gdzie są twoi rodzice? Chcielibyśmy się z nimi skontaktować - czy masz do nich numer telefonu?

Jeżeli dorosły odpowiada za dziecko, informujemy, że chcemy porozmawiać z dzieckiem. Jeżeli dorosły utrudnia kontakt z dzieckiem, możemy podkreślić, że w sytuacji, kiedy niemożliwe jest ustalenie tożsamości dziecka, będziemy musieli zawiadomić policję.

 

Załącznik nr 3: Zakres danych do sprawdzenia osoby w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

 

Zakres danych pracownika/współpracownika/stażysty niezbędnych do sprawdzenia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
 

Imię i nazwisko: …………………………………………….. 

Data urodzenia: …………………………………………….. 

Pesel: ……………………………………………….……………. 

Nazwisko rodowe: …………………………….…………… 

Imię ojca: ……………………………………….……………… 

Imię matki: …………………………………….……………… 

 
 

Rejestr dostępny jest na stronie: https://rps.ms.gov.pl/   

By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest założenie profilu organizacji.

 

Załącznik nr 4: Wzór oświadczenia pracownika

 

Oświadczenie

 

...................................................

miejsce i data

 

Ja, ......................................... legitymująca/y się dowodem osobistym o nr .......................................... oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.         

Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z Procedurami Ochrony Dzieci obowiązującymi w ......................................... i zobowiązuję się do ich przestrzegania.     

.................................................                                                                                                                       

Podpis

 

Załącznik nr 5: Wzór oświadczenia rodzica/ opiekuna prawnego o relacji z dzieckiem:

 

Imię i nazwisko Gościa: ………………………………………………….………………………….. 

Data zameldowania: ……………………………….

Na podstawie procedury ochrony małoletnich obowiązującej zgodnie z art. 22c ust. 3 pkt 2. Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, podaję imiona i nazwiska towarzyszących mi małoletnich oraz charakter relacji łączącej mnie z małoletnimi:

 

Imię i nazwisko, data urodzenia dziecka

Charakter relacji łączącej Gościa z dzieckiem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podpis Gościa: ……………………………………………………………..

 

[1] Należy przedłożyć jeden z dokumentów: dowód osobisty, legitymacja szkolna lub popisać oświadczenie dot relacji z dzieckiem (załącznik nr 5).

[3] Art.  243.  Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375).

§ 1. Każdy ma prawo ująć osobę na gorącym uczynku przestępstwa lub w pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa, jeżeli zachodzi obawa ukrycia się tej osoby lub nie można ustalić jej tożsamości. 

Użyte w § 1 określenie „na gorącym uczynku” oznacza ujęcie sprawcy w toku realizacji którejkolwiek z form stadialnych przestępstwa (ale nie wykroczenia), tj. w fazie karalnego przygotowania, usiłowania lub dokonania. W praktyce najczęściej będzie to usiłowanie, jako że zatrzymanie z reguły udaremnia dokonanie czynu zabronionego. Do podjęcia czynności zatrzymania wystarczy dostrzeżenie samej tylko strony przedmiotowej przestępstwa. K. Dudka [w:] M. Janicz, C. Kulesza, J. Matras, H. Paluszkiewicz, B. Skowron, K. Dudka, Kodeks postępowania karnego. Komentarz, wyd. II, Warszawa 2020, art. 243.

§  2. Osobę ujętą należy niezwłocznie oddać w ręce policji.

[4] Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 152 z późn. zm.).

[5] Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).

[6] Obiekt może w regulaminie dla gości zawrzeć informację, że ze względu na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników obiektu, obsługa może żądać dostępu do pokoju w każdej sytuacji, która będzie tego wymagała.